Tři příběhy z praxe: Když hodnoty nejsou prázdná slova, ale promluví do byznysu
Článek vznikl v rámci spolupráce serveru Publico s iniciativou Velký týden malých firem
Odkaz na celý článek: Tři příběhy z praxe: Když hodnoty nejsou prázdná slova, ale promluví do byznysu | PUBLICO
Napsala: Lucie Bednárová (23.9.2025)
Mají jasno v tom, co je pro ně důležité. Někdo staví na ekologii, ochraně přírody a udržitelnosti. Jiný zdůrazňuje etiku, férový přístup k lidem nebo předávání zkušeností a vzdělávání nové generace. Společné ale mají to, že hodnoty pro ně nejsou prázdné fráze. Řídí podle nich každodenní fungování svých firem.
Proč je to důležité: Malé a střední firmy tvoří 99 procent všech podnikatelských subjektů v Česku. Patří sem podniky s desítkami zaměstnanců, mikropodniky i živnostníci. V soukromém sektoru zajišťují přibližně 60 procent pracovních míst a vytvářejí významnou část přidané hodnoty.
➡️ Jaká je realita: V podnikání dnes mluví o hodnotách téměř každý. Objevují se v reklamách i na firemních webech, ale často jsou to jen hesla. Podniky, které se jimi řídí každý den, přiznávají, že je to složitější a dražší cesta. Znamená to vzdát se levných zakázek, pracovat s dražšími materiály, složitější organizací a někdy i říct klientovi ne. Přesto se tato volba podle nich vyplácí. Přináší osobní uspokojení, loajální zákazníky, stabilitu a dlouhodobý smysl.
➡️Euregnia
S účetnictvím začala Ivona Huňková v roce 1999 u maminky v obývacím pokoji. O šest let později založila v Uherském Hradišti daňovou a účetní společnost Euregnia, která od začátku stavěla na hodnotách profesionality, diskrétnosti a záruky. „Účetnictví a daně jsou často vnímány jako rutinní disciplíny, ovšem s oblibou říkám, že je to jako psát kroniku firmy. Pro mě je především důležité, aby naše práce měla hlubší smysl,“ vysvětluje.
Firma se dlouhodobě věnuje vzdělávání. Pořádá semináře a online školení pro klienty i veřejnost a systematicky připravuje nové kolegy. „Dnes školy nevychovávají lidi, kteří jsou hotoví a mohou sednout rovnou k práci. Proto si vzděláváme mladé kolegy sami a dává mi také smysl podělit se o know-how a předávat znalosti studentům a lidem v našem okolí,“ říká Ivona Huňková, která je garantem oboru Účetnictví a daně na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně.
Silným tématem jsou pro Euregnii digitalizace a inovace. V oboru, kde nejsou samozřejmostí, je firma prosazuje už několik let. „Každý rok je snadnější získat podnikatele pro digitální zpracování agend. Dříve jsme hodně vysvětlovali, v čem to bude pro ně konkrétně lepší. Dnes už máme tolik příkladů a referencí o užitku těchto technologií, že si vybíráme klienty, kteří jsou ochotní je využívat,“ dodává Huňková.
Co dál sledovat: Velký týden malých firem, který proběhne od 13. do 19. října, má za cíl upozornit na význam malých podniků pro českou ekonomiku a otevřít debatu o překážkách, s nimiž se denně potýkají. Iniciativa nabídne po celé republice akce, workshopy a konference zaměřené přímo na podnikatele a podnikatelky.